tiistai 13. joulukuuta 2016

Lucianpäivä

Huomenta ja mukavaa Lucianpäivää!

Lucia-traditio on ruotsin puolella aina ollut tärkeä.
Se alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu kouluikään saakka. Olinpa mieki joskus kouluaikoina koulun Lucia ja monissa lastemme Lucia-juhlissa olemme olleet mieheni kanssa mukana katsomassa kulkuetta ja kuuntelemassa joululauluja ❤

Minun perheessä on aina leivottu jouluksi myös Luciapullia (lussebulle tai lussekatt).
Luciapulla on siis sahramilla maustettu vehnäpulla ja minun maun mukaan sahramia täytyy olla kunnolla, ei vain kauniin keltaista väriä antamassa vaan myös makua tuomassa.

Ruotsin ja suomen rajalla asuvana tiedän että läheskään kaikki eivät luciapullista pidä mutta mie rakastan niitä ja tiedän että meän lapset tykkäävät kans.
Isäntä antaa Luciapullien olla rauhassa (ei taida tykätä sahramista) mikä sopii mulle oikein hyvin, jää nimittäin enemmän syötävää mulle :)

Pullat mie leivoin valmiiksi rapea viikko sitten ja pussillisen verran olen niitä jo syönytkin ja ainakin yhden lisää meinaan syödä aivan näillä minuuteilla kera aamukahvin ennen töihin menoa.

Mukavaa päivänjatkoa ❤

-Tiina












8 kommenttia:

  1. En muistanukhaan koko pullien olemassa olosta. Arvaa, alkoko haluthaan ko näin kuvat pullista. Nam, on varmasti hyviä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä on, mie olen yrittänyt rajoittaa niitten syömistä että jäis lapsilleki kun tulevat jouluksi kotia :)

      Poista
  2. Joskus näitä maistanut siskoni anoppilassa, kun on ruotsin puolelta.En ole tienytkään, että näitä leivotaan Lucian päiviksi.Tänään täällä käyty kuuntelemassa Lucian juhlaa Haaparannan kirkossa. Laulohan ne kauniisti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ja minun kotona on tämä Luciapullien leipominen semmonen jokavuotinen perinne. Vaikka minun äiti on suomesta kotoisin on hän leiponut niin kauan kuin mie muistan jouluksi Luciapullia :)

      Poista
  3. Miekään en tiennyt, että nuo on Lucia pullia, tein tuomosia, ilman sahramia viikko sitten piparipullan kanssa yhtäaikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Testaappa tehä joskus sahramilla, niistä joko tykkää kovasti tai sitten ei yhtään :)

      Poista
  4. Nyt vähän nolottaa: En ole koskaan maistanut mokomia! Sahrami kuulostaa eksoottiselta, joten ehkä pitäisi itse leipoa...

    VastaaPoista

Kommentti on aina kiva!